Perkara Harus Anda Tahu Tentang Aqiqah Untuk Bayi Anda

Aqiqah adalah sunnah yang harus dilakukan setelah lahir anak anda dengan mengorbankan haiwan. Ini adalah salah satu sunnah yang wajib dilakukan setelah kelahiran anak.

Dengan kata lain, aqiqah seperti sedekah yang kamu berikan.

Sebagaimana hadis dari Jafar al-Sadiq (RA) melakukan aqiqah menghilangkan sebahagian besar kesusahan dari kehidupan anak.

Al-Kulayni, Muhammad ibn Ya’qub (2015), menulis bahawa Abu Talib (RA) melaksanakan aqiqah untuk Nabi Muhammad SAW pada hari ke-7 setelah kelahirannya dan juga mengajak ahli keluarga makan.

Ketika ahli keluarganya bertanya:

“Apa ini?”

Abu Talib RA menjawab:

“Itu adalah aqiqah untuk Ahmed”.

Setelahnya, Nabi Muhammad SAW juga melaksanakan aqiqah untuk Hasan Ibn Ali (RA) dan Hussain Ibn Ali (RA) pada hari ke-7. Dia mengorbankan dua ekor domba (satu untuk setiap ekor) dan memberikan satu kaki kepada setiap jururawat yang membantu dalam proses melahirkan.

 

Peraturan Aqiqah

Sekiranya anda tidak dapat melakukannya pada hari ke-7, maka seseorang mesti melakukannya pada hari ke-14 atau ke-21.

Tetapi jika anda mempunyai masalah dari segi kewangan maka anda boleh melakukannya sebelum anak anda mencapai usia baligh.

Melakukan aqiqah sunnah dan ia tidak wajib, jadi tidak ada dosa jika anda melewatkannya. Haiwan untuk aqiqah hendaklah berumur sekurang-kurangnya 13 bulan hingga 15 bulan (genap setahun yakni memasuki tahun kedua).

Sekiranya anda mempunyai kekeliruan, disarankan untuk mengajukan pertanyaan yang berkaitan dengan topik ini kepada pakar (ustaz, para alim ulama) berhampiran tempat anda supaya mereka dapat membimbing anda secara terperinci sesuai dengan Al-Quran dan Hadis.

Anda berniat untuk melaksanakan ibadah qurban atau aqiqah untuk insan yang tersayang atau untuk diri anda sendiri? Kami disini menjamin akan memberi  khidmat yang terbaik untuk anda.

Hubungi  019-4491170 (Hj.Hilmi) untuk pertanyaan lanjut berkenaan pelaksanaan qurban ini.