DESTINASI TERBAIK SEJARAH DAN BUDAYA DI BALKAN

Negara Balkan menyimpan pelbagai Khazanah terhebat di Eropah. Balkan ini bermula dari Albania, Bosnia & Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Greece, Macedonia, Montenegro, Romania, Serbia, Slovenia dan bahagian Eropah Turki. Walaupun menyimpan Khazanah yang hebat, negara-negara ini sering dipandang sebelah mata. Setiap satu negeri ini mempunyai keindahan landskap, senibina dan sejarah yang tersimpan dari penaklukan dan peperangan yang berlaku. Walaupun kita menghabiskan beberapa tahun sekalipun meneroka negara Balkan ini, kita tetap tidak dapat melihat kesemua khazanah di Balkan ini.

Balkan menawarkan kepada anda semua kepelbagaian di dalam bandarnya yang luas. Wilayah ini dapat menunjukkan kepada anda sejarah para pemerintah terdahulu dan tentera mereka. Di samping itu, anda boleh meneroka lebih mendalam sejarah, budaya dan tradisi mereka. 

1. Sarena Dzamija (Painted Mosque)

508be1784f160c7c3fd965d3b0af289e

Šarena Džamija, yang bermaksud Masjid Dihiasi dalam bahasa Melayu tetapi juga diterjemahkan secara beransur-ansur sebagai Masjid Dicat (Painted Mosque), ia adalah sebuah masjid yang terletak berhampiran Sungai Pena di Tetovo, Makedonia Utara.

 

Painted Mosque Tenovo yang indah ini adalah seperti sesuatu yang muncul dari kisah dongeng Arab dan agak unik di Balkan.

 

Pertama dibina pada abad ke-15, masjid ini pernah terbakar pada dua abad lalu dalam api besar yang memusnahkan separuh bandar, reka bentuk dan seni bina yang dapat dilihat hari ini adalah pembinaan semula abad ke-19. Corak luaran masjid ini adalah dari sekeping panel segi empat tepat yang mengikuti teknik fresco. Manakala di dalamnya, hiasannya sangat mewah dan bermotifkan bunga, dengan ornamen geometri dan arabesque.


Reka bentuk masjid diilhamkan oleh Abdurrahman Pasha dari Tetovo, oleh itu nama lain bagi masjid ini adalah Masjid Pasha (walaupun lebih dikenali secara luas hanya sebagai Masjid Dicat).


Masjid ini terletak di tebing selatan Sungai Pena, yang membahagikan Tetovo. Bandar itu sendiri adalah tempat yang sangat moden, dan bas bergerak setiap jam. Perjalanan dari Skopje mengambil masa 40 minit hingga satu jam. 

Sarena Mosque

Braka Milladinovi, Tetovo 1220, North Macedonia

Dibuka setiap hari

24 jam

2. Buvda

Budva,_veduta_02

Budva adalah pusat pelancongan Montenegrin, kerana disini banyak pantai dan hotel yang dtawarkan yang menjadikan Budva adalah destinasi pelancongan yang paling diinginkan. Selain keindahan semulajadi, pulau dan pantai, Budva kaya dengan monumen bersejarah. Bandar Lama (Old Town) Budva terletak di semenanjung kecil dan salah satu harta warisan budaya. Pada musim panas, ia menjadi Teater Bandar dengan pelbagai persembahan tempatan dari luar negara. Budva adalah tempat yang mesti dikunjungi di Montenegro.


Bandar Lama adalah pusat Budva. Ia mempunyai semua ciri-ciri bandar lama Mediterranean, dengan jalan yang kecil dan sempit, bangunan analog dengan bumbung merah jubin menunjukkan tempat ini memegang monumen bersejarah yang paling utama sekali. Ia adalah satu keajaiban yang boleh menarik pelancong dari seluruh dunia sepanjang tahun.


Perairan biru dan pasir luas Pantai Jaz kelihatan sangat hebat apabila pengunjung melihat dari tempat tinggi di jalan Tivat. Walaupun ia tidak dibina seperti Budva, pantai ini masih dipenuhi dengan loungers, payung pelindung matahari dan kafe. 

Budva Old Town

Vuka Karadžića, Budva, Montenegro

Dibuka setiap hari

24 jam

3. Air Terjun Kravice

kravice

Bayangkan sekumpulan air terjun yang besar dengan kolam semulajadi di pangkalan di mana pengunjung boleh berenang. Lebih menarik lagi, air terjun ini dikelilingi oleh pokok-pokok, memberikan seluruh kawasan rasa seperti “syurga tersembunyi”. Selamat datang ke Air Terjun Kravice di Bosnia dan Herzegovina! Perhentian kegemaran ramai pengunjung di Balkan.


Air Terjun Kravice mempunyai 25 meter tinggi dan sangat menakjubkan, mereka juga dikenali sebagai “mini-Niagara Falls”. Air terjun menjadi agak hangat kerana ia jatuh ke dalam kolam yang cetek.


Di sini tidak terlalu sesak dan pengunjung dibenarkan untuk berenang di dalam kolam! Untuk ke sini, pastikan pengunjung pergi bersama dengan orang tempatan yang boleh membawa pengunjung dengan menaiki kenderaan. Hal ini kerana orang tempatan tidak memerlukan permit untuk masuk ke sini, jika pengunjung luar harus ada permit untuk membawa kenderaan. 

Kravice Waterfall

Studenci bb, Studenci Ljubuški 88320, Bosnia & Herzegovina

Dibuka setiap hari

24 jam

Yuran masuk hanya akan dikenakan antara 8.00am dan 8:00pm. Sebelum dan selepas adalah masuk percuma!

4. Taman Semulajadi Vrelo Bosne

VH-Vrelo-Bosne-2018-4 (1)

Vrelo Bosne menyajikan suasana damai yang indah sesuai untuk bersantai bersama keluarga. Ia menawarkan udara sejuk yang segar, walaupun pada hari musim panas.


Pengunjung boleh berjalan-jalan di taman ini dengan melihat mata air semulajadi, air terjun, dan pokok-pokok, digabungkan dengan gunung Igman. Sekiranya pengunjung ingin menyegarkan diri di musim panas, datang lah ke syurga hijau ini. Taman ini dipenuhi dengan itik dan angsa di atas air dengan aliran air bergerak dengan perlahan di sekitar taman ini.


Di taman Vrelo Bosne pengunjung boleh berkelah atau berjalan di sepanjang air jernih. Vrelo Bosne memang tempat yang sesuai untuk keluarga. Ia juga dibangunkan dengan baik dan dikekalkan keindahannya. Terdapat taman permainan kanak-kanak yang luas serta “taman permainan” untuk orang dewasa dengan peralatan untuk senaman dan rekreasi disediakan. 
Eco-zon ini adalah jaminan untuk hari keluarga yang sempurna.

Vrelo Bosne

Ilidža, Sarajevo 71000, Bosnia & Herzegovina

Dibuka setiap hari

9:00am – 9:00pm

Waktu terbaik adalah 11:00am – 5:00pm

5. Kota Lama Bascarsija

50658a68-597d-4b96-80f1-a117bb8138fc-istock-683997960

Lawatan ke Sarajevo harus bermula dengan Bascarsija, bahagian bandar lama. Di tengah-tengahnya adalah Sebilj, sebuah air pancut Moorish yang merupakan salah satu simbol kota yang paling dikenali.


Muzium Brusa Bezistan menyediakan gambaran keseluruhan sejarah bandar dan ditempatkan di sebuah bazar tertutup lama. Pilihan menarik lain termasuk Masjid Husrev-Bey dan Sinagog Lama (sekarang dipanggil Muzium Yahudi). Svrzo’s House adalah satu lagi destinasi mesti dilihat; dengan taman yang tenang dan seni bina tradisional, rumah itu menunjukkan bagaimana keluarga Islam yang kaya di Sarajevo semasa zaman Uthmaniyyah.


Tarikan lain adalah Rumah Despic tidak jauh dari Hotel Europe. Muzium ini menawarkan pemandangan di dalam rumah keluarga Ortodoks Serbia yang kaya. Pertunjukan tempatan dilakukan di sini sebelum Teater Nasional dibuka. Pastikan pengunjung tidak terlepas satu tempat pun di bandar lama.

 

Bascarsija

Baščaršija 1, Sarajevo 71000, Bosnia & Herzegovina

8:00 am – 8:00 pm (Isnin hingga Jumaat)

8:00 am – 4:00 pm (Sabtu)

Ahad tutup

6. Mostar

397c00aff37ba503805bc67b83975c6e-balkans

Jambatan Lama di Mostar adalah salah satu daripada banyak jambatan lama (walaupun dibina semula), ia adalah bekas pemerintah Ottoman di rantau ini. Ia merangkumi Sungai Neretva, dan merupakan seni bina yang hebat ketika orang Uthmaniyah mula membinanya pada tahun 1558. Walau bagaimanapun, bandar ini mengalami banyak kerosakan semasa perang Bosnia pada tahun 1990-an, maka selepas itu, banyak negara telah mendermakan dana mereka sendiri untuk membina semula jambatan dan kawasan sekitarnya. Seluruh bandar kini menjadi salah satu tarikan budaya utama.


Bandar ini berfungsi sebagai pusat kraf dan perdagangan, dan bazar adalah salah satu tarikan pelancong. Semasa di bawah pemerintahan Austria (1878-1918), Mostar menjadi pusat bagi para sarjana dan penyair Serbia dan untuk pergerakan nasionalistik yang kuat.


Rantau ini terkenal dengan minuman keras yang berkualiti iaitu žilovka dan blatina, tembakau, buah-buahan, dan sayur-sayuran. Počitelj, di selatan Mostar, terkenal dengan seni bina Islamnya seperti masjid, madrasah, dan rumah-rumah asli Turki. Pastinya tempat ini menjadi romantik saat bersama dengan pasangan, dan hiburan keluarga untuk membina memori bersama-sama.

Mostar Old Bridge

Stari Most, Mostar 88000, Bosnia & Herzegovina

Dibuka setiap hari

24 jam

Percuma kecuali muzium dan tempat tarikan lain di kawasan itu

7. Masjid Ali Pasha

Alipasina-Mosque5

Sebuah masjid yang indah dan megah terletak di antara monumen-monumen lain yang menghiasi Bosporus di Dermaga Tophane di sebelah Eropah di Istanbul. Masjid ini, di mana ramai orang lalu-lalang setiap hari tanpa mengetahui namanya; ia adalah Masjid Ali Pasha. Ia adalah bangunan yang memegang tempat penting dalam sejarah budaya, dengan legenda serta kecantikan seni binanya.


Terdapat perkuburan yang luas di sebelah masjid yang keluasannya hingga ke Veliki Park hari ini, tetapi disebabkan kerja-kerja pembinaan yang banyak, kuburan itu diubah dalam bebrapa saiz sahaja. Ini pertama kali berlaku selepas penubuhan pemerintahan Austro Hungary akibat pembinaan bangunan kerajaan, dan sekali lagi pada tahun 1939, semasa kerja-kerja pembinaan di jalan utama Jalan Marsala Tita hari ini, dari pagar besi yang asal telah ditukar kepada pokok yang ditanam di bahagian tanah perkuburan, seterusnya telah menjadi taman dengan cantik
.

 

Perkuburan di sebelah Masjid Ali Pash tersebut terdapat beberapa batu nisan dengan bentuk tertentu dari zaman penaklukan Bosnia. Terdapat batu nisan yang sangat menarik di sana dengan topi perang, senjata dan roset tertentu.

 

Ali Pasha Mosque

Hamze Hume, Sarajevo 71000, Bosnia & Herzegovina

Dibuka setiap hari

24 jam

Menarik bukan tempat-tempat yang kami kongsikan di atas tadi? Menghayati dan mempelajari budaya masyarakat di tempat negara lain dapat meningkatkan pengetahuan dan motivasi diri. Jadi sangat berbaloi jika melancong disana sambil melihat dan merasa sendiri pengalaman sejarah negara tersebut. Jadi apa tunggu lagi? Jom melancong bersama SyokNya Travel.

 

Kami di Syoknya Travel Sdn Bhd menyediakan peluang untuk anda merealisasikan impian anda. Kami disini menjamin akan memberi  khidmat kami adalah yang terbaik untuk anda. Mari kita mengembara sambil mencipta pengalaman berharga!

 

Hubungi  0194491170 (Encik. Hilmi) untuk pertanyaan lanjut berkenaan pakej yang disediakan atau klik pakej Balkan dibawah ini sekarang!

Pakej Balkan

Pakej 10 hari 7 malam dengan harga bermula RM6,288 seorang!
MENARIK!

Artikel menarik yang lain